Lied en bewegen
Muzikale doelen: bewegen, zingen, vorm.
Ontwerp rondom een lied naar keuze verschillende activiteiten als onderdeel van de muziekles gericht op het domein bewegen
Brandweerlied en Bigi Kaiman:
Bij deze liederen heb ik bewegingen ontworpen die de tekst 'ondersteunen'. Door middel van bewegingen die bij het lied horen, heb ik dit lied aangeleerd. Voor kleuters is bewegen één van de voornaamste manieren om te leren. Vandaar dat ik dit heb ingezet.
Nog een voorbeeld van lied(eren) en bewegen. Deze dans heb ik niet zelf ontworpen, maar werd ons aangeleerd.
Omdat de kinderen thuis zijn wegens COVID-19, betekent dat niet dat wij op afstand hen niet laten bewegen op muziek, op een liedje. De kinderen leren een dans aan van kinderen voor kinderen.
Muzikale tegenstellingen
Muzikale doelen: bewegen, muzikale tegenstellingen, zingen.
Lied - de slak en het haasje. Muzikale tegenstellingen: lange en korte noten (versnellen van het tempo).
De bewegingen zijn als volgt:
- Beweeg je als een slak door de ruimte.
- Trippel als een haas (op je plek) door de ruimte.
Vervolg:
- Maak een slak met je vingers. De slak kruipt over je been naar je knie.
- Als het over het haasje gaat, tik je met je nagels op de tafel of met je handen op je knieën.
Vervolg ritmisch:
- Klap als de slak in je handen.
- Sla als het haasje op je knie.
De tegenstellingen speel ik op mijn gitaar: lange en korte noten.

Vorm en volksdans
Muzikale doelen: bewegen, vorm, herhaling.
De dans die ik heb voorbereid is 'baile di sinta', dit is een traditionele Arubaanse volksdans ook wel de 'lintjes dans' genoemd. Deze dans heb ik aangeleerd aan mijn medestudenten.
Voorbereiding:
- Maak duo's en sta tegenover elkaar
- Beiden hebben één lintje vast
- Loop naar elkaar toe en pak van elkaar het uiteinde van het lintje
- Loop weer uit elkaar en houd je handen in de lucht
- De twee uitersten lopen onder de lintenboog door en wisselen van plaats
- Steeds één iemand meer naar binnen wisselt op de muziek van plaats, totdat iedereen dit heeft gedaan
- Vervolgens sta je met z'n allen in een cirkel, met de linten in je hand in de lucht
- Doe je linkerhand omlaag en rechterhand omhoog en ga rechtsom lopen
- Wissel op de muziek om: je linkerhand gaat omhoog en rechterhand omlaag - je loopt linksom
- Sta stil en houd je handen weer in de lucht
- In tegengestelde volgorde als dat je begon, loop je weer terug naar je eigen plaats (de genen die als laatste moesten, gaan nu als eerst)
- Wanneer je weer 'uit de knoop bent' ga je weer naar je duo toe en loop je terug met één lint in je hand (zoals je begon).
Hieronder een dans die ik aan heb geleerd aan de kinderen van mijn stagegroep op Aruba.
Uiteindelijk werd deze aangeleerde dans ook uitgevoerd, als afsluiting van de kinderboekenweek, oftwel 'festival di buki'.
Maak jouw eigen website met JouwWeb