Bouwstenen koppelen aan liederen
Melodische bouwstenen:
Muzikale doelen: lezen, zingen, vastleggen.
Akkoordenschema waarop het lied is gebouwd. Aan de hand van dit schema konden mijn band en ik in jaar twee van de muziekopleiding het nummer "Teenage Dirtbag" spelen, wisten wij hoe dit lied melodisch was opgebouwd.

Ritmische bouwstenen:
Muzikale doelen: lezen, zingen, vastleggen.
Het liedje wordt met thematische bouwstenen ondersteunt. De kinderen leren het ritme eerst aan de hand van de thematische bouwstenen, waarna ze het liedje leren met de originele tekst.

Het lied "met mijn kleine bezem" wordt opgebouwd met de onderstaande bouwstenen.
Het klinkt als volgt:
krentebollen bakker bakker pan krentebollen bakker bakker pan
krentebollen bakker bakker pan krentebollen pan bakker pan.
Hieronder zie je een stappenplan hoe je bouwstenen in de praktijk kan inzetten, daarmee staat dus de aanleerstrategie vermeldt.

Componeren (creatieve proces)
Muzikale doelen: vastleggen, ontwerpen, componeren.
Lesactiviteit: kinderen ontwerpen en noteren muziek als hoorspel.
Je leert hoe je de eerste versie schrijft van een hoorspel. In de volgende les schrijf je de eindversie. Een hoorspel is een toneelstuk vor de radio. Je hoort stemmen en geluiden, maar je ziet niets. Bij een hoorspel schrijf je vooral spreekteksten (directe rede). Je maakt er geluiden bij om het verhaal echter en spannender te maken.
Eerste versie schrijven:
- Pak een schrijfblad. Schrijf boven aan het blad jullie namen en de datum op.
- Maak drie kolommen. Schrijf in de bovenste rij: rollen, spreekteksten, geluiden.
- Vul samen het schema in.
Klaar?
Begin met verbeteren. Verbeter in jouw eerste versie. Je mag woorden doorstrepen en nieuwe woorden of zinnen ertussen zetten.
Schrijfhulp:
De inleiding - de introductiestem vertelt hoe de twee kinderen heten, waar ze zijn en wat ze doen.
De kern - wat gebeurt er?
Het slot - Hoe loopt het af? Goed of slecht of een open einde?
De kinderen kregen ter inspiratie voor hun hoorspel diverse kaarten met ideeën waarover zij konden gaan schrijven, een aantal kinderen heeft dit gebruikt en een aantal andere kinderen kwamen zelf met ideeën. De kinderen werkten samen in tweetallen, die gekozen werden aan de hand van naamstokjes (ze mochten dus niet zelf kiezen).



Tijdens de uitvoering waren moesten de kinderen met hun ogen dicht luisteren en om vervolgens elkaar te beoordelen aan de hand van de criteria:
- Is het hoorspel te begrijpen voor de luisteraar?
- Is het hoorspel leuk of spannend om naar te luisteren?
- Hebben ze passende geluiden bedacht?
- Ziet het hoorspel er overzichtelijk uit: zou je het kunnen naspelen?



Maak jouw eigen website met JouwWeb