Praktijkopdrachten domein spelen: inhoudsopgave
- Improviseren met de groep
- Ontwerp een meespeelpartituur
- Liedbegeleiding met schoolinstrumenten
Improviseer met de groep
Muzikale doelen: zingen, puls, melodie.
Speelactiviteit waarbij de groep improviseert op klank, vorm en betekenis:
"Vannacht op de boerderij" - spelactiviteit voor groep 1/2.
De kinderen leren het liedje vannacht op de boerderij: steeds wordt er een ander dier geboren (kalfje, lammetje etc). Dit heeft invloed op de variatie van het lied (vorm), elke herhaling is een variatie op de vorige waarmee de kinderen die steeds een ander baby-dier noemen steeds een variatie aanbrengen op het lied. Daarbij mogen de kinderen tijdens een instrumentaal deel na het lied het geluid van het geboren dier nadoen.
Daarbij heeft het invloed op de betekenis van het lied, het verhaal is steeds anders wanneer er een ander dier voorkomt in het lied.
Daarbij zullen we gaan variëren op het gebied van klank: door middel van volume en lang-kort. Dit gaan we doen aan de hand van de VOPA's, Bij de kleuters zal ik de VOPA's modellen en de kinderen die het leuk vinden doen dit na mij (leiden de activiteit).
Ontwerp een meespeelpartituur
Muzikale doelen: zingen, bewegen, puls, melodie, spelen op instrumenten.
Pump it up!
Hieronder zie je een meespeelpartituur die ik heb gemaakt voor kinderen uit groep acht (jaar één van de opleiding). Ik heb geen video van de uitvoering van de kinderen. Aan de hand van deze partituur wisten de kinderen aan de hand van de kleuren welke boomwacker wanneer werd gesepeeld. De kinderen konden vrijwel zelfstandig de partij hiermee oefenen. Het lied zouden zij later optreden tijdens een voorstelling voor heel de school.
Zeven kleine eendjes
In mijn derde jaar van de opleiding, doet de situatie zich rondom COVID-19 zich voor. Ik heb een ritmische meespeelpartituur voor kleuters gemaakt waar zij thuis mee aan de slag kunnen. Aan de hand van het ritme kunnen zij later het hele lied ritmisch meeklappen/zingen/tikken.

Liedbegeleiding met schoolinstrumenten
Muzikale doelen: zingen, bewegen, puls, melodie, spelen op instrumenten.
Kies meerdere liedjes waarmee je in de klas een begeleiding op schoolinstrumenten maakt. De liedversiering bestaat uit onderdelen als: voor- , na- en tussenspel, tegenmelodie, ritmische motieven, ostinaten, maatspelen.
Pump it Up en Shape of You:
Voor beide liederen heb ik een meespeelpartituur gemaakt zodat de kinderen op schoolinstrumenten dit lied melodisch mee konden spelen.
Doelen: melodische partituur meespelen, ritme, puls en spelen op instrumenten. Van Pump it Up is de notatie van de partij bijgevoegd. Van Shape of You heb ik die niet terug kunnen vinden, maar wel een foto van de uitvoering. Je ziet de kinderen de partij spelen met de boomwackers en ik begeleid en zing het lied erbij.
Daarnaast had ik tijdens mijn minor op Aruba een oproep via Facebook gedaan, of iemand instrumenten te leen had. Via via kreeg ik een bak met schoolinstrumenten. Daarmee heb de doelen: een tussenspel - voorspel en tegenritme aan bod laten komen, hiermee konden de kinderen het lied begeleiden.


Maak jouw eigen website met JouwWeb